איך עובד גוגל ?

גוגל התחילו בשנת 1998 עם שאיפה "לסדר את האינטרנט" ולאפשר לגולשים למצוא את דרכם באופן קל ומהיר בין מיליארדי עמודי התוכן הקיימים בעולם.

לאחר שהשותפים בגוגל (סרגיי ברין ולארי פייג) הבינו שלמיין כמויות אדירות של  אינפורמציה שנמצאות במיליוני שרתים מרוחקים זאת משימה בלתי אפשרית, הם החליטו שהדרך הנכונה למיין את המידע היא להעתיק את כל התוכן הקיים באינטרנט לשרתים שלהם, ורק אז למיין את התוכן על שרתים מקומיים.

כבר ב-1998 כשהאינטרנט היה בחיתוליו היו פזורים בעולם אלפי שרתים עם מיליוני עמודי תוכן, והמשימה של העתקת האינטרנט נראתה כמעט בלתי אפשרית בגלל צריכת זכרון וכוח מחשוב אדירים  הנדרשים לאיסוף, העתקת ומיון כמויות המידע.

אחד הפטנטים הראשוניים של חברת גוגל שנחשב עד היום כהמצאה ששינתה את עולם המחשוב, הייתה פיתוח של אלגוריתם המאפשר חלוקת משימות בין המון מחשבים ברשת, ובעצם אפשרה שימוש באלפי מחשבים אישיים כמו ה PC שנמצא אצלכם בבית בשביל לבצע המון משימות מורכבות במהירות, מה שלפני כן היה נחלתם של מחשבי על.

היתרון המרכזי במודל זה הוא אפשרויות הצמיחה האינסופיות, במקום פיתוח  של מחשב על שהופך תוך שנה למיושן, ניתן להוסיף לרשת עוד מחשבים ולחזק באופן שוטף את כוח המחשוב של גוגל.  וכשמחשבים מתיישנים או מתקלקלים, הם פשוט מפסיקים לקבל משימות ונזרקים מהמערכת.

כיום, גוגל הינה החברה בעלת כוח המחשוב הכי גדול בעולם, ההערכות הן שכוח המחשוב שלה גדול פי 4 ממחשב העל החזק ביותר בשוק ה VULCAN ששייך לממשלת ארה"ב.  עם מעל למיליון שרתים מפוזרים בכל העולם, גוגל כיום בעלים של 2% מכלל השרתים בעולם.  החברה המסחרית הבאה אחריה אינטל מחזיקה "רק" מאה אלף שרתים.

בגוגל משתמשים בכוח המחשוב העצום שלה למגוון פרויקטים כגון פיצוח הגנום האנושי, אחסון מאגרים עצומים של DNA מקודד, פיתוח אלגוריתם שונים של AI בינה מלאכותית, וכמובן שיפור ושדרוג מנוע החיפוש.

 
במקביל, חברת גוגל פיתחה סדרה של פיתוחים לאיסוף, העתקה ומיון המידע על שרתיה המאפשרים לה כיום להעתיק לשרתיה מיליארדי עמודי אינטרנט ביום, ולתת מענה למיליוני שאילתות חיפוש בכל שנייה.

חלק מהאנשים לפעמים שוכחים שגוגל היא חברה מסחרית, והמנוע חיפוש של גוגל הוא מוצר.  כמו כל חברה מסחרית, בגוגל רוצים קודם כל להמשיך ולהוביל את תחום החיפוש באינטרנט, והדרך הטובה ביותר להוביל בתחום היא לתת לגולשים את התוצאות חיפוש הרלוונטיות ביותר.
ככל שנבין את רצונותיה של גוגל מהמוצר שלה, כך אנו כמשווקים באינטרנט נוכל לפעול בהתאם לחשיבה של גוגל בהווה, ובתכניות של גוגל לעתיד מנוע החיפוש.
מניסיוני בעשור האחרון עם מאות לקוחות והיכרותי עם עשרות חברות של קולגות בתחום, כל מי שמנסה להתחכם וללכת כנגד האינטרסים המסחריים של גוגל, או מאיץ מדי את התהליכים הטבעיים, בשלב מסוים נתפס ע"י האלגוריתם של גוגל, וירד מנכסיו האינטרנטיים.

גוגל מטרות וערכים

גוגל רוצה לשפר באופן שוטף את חווית הגלישה באינטרנט, ולכן כלל מנגנוני המיון של מנוע החיפוש משלבים ומשקפים את ערכיה של גוגל בתוצאות החיפוש.
אתרים "נקיים" תמיד יקבלו עדיפות על אתרים שיעברו עבירות או יבנו בצורה שאינה עומדת עם ערכי גוגל ומטרותיה.
להלן מספר ערכים ומטרות שבגוגל מנסים לקדם דרך מיון תוצאות החיפוש,

רלוונטיות – אתר צריך להיות רלוונטי לתחום החיפוש.
איכות תוכן  – תכנים שמוסיפים ידע וערכים מוספים לגולש.
מקוריות תכנים -  תכנים צריכים להיות מקוריים ולא מועתק מאתרים אחרים.
יושרה - אתר בטוח שלא מנסה לרמות גולשים.
חווית משתמש - גולשים צריכים ליהנות מגלישה באתר.
מהירות שימוש - האתר צריך לעלות מהר.
רספונסיביות - אתר צריך להיות מוצג כהלכה בכלל המכשירים והדפדפנים.
נגישות - האתר צריך להיות נגיש ושימושי לכלל הגולשים.

בגוגל מניחים שאם כל הסעיפים הללו יתקיימו, השימוש באינטרנט ובגוגל יהיה טוב יותר ונוח יותר לגולשים, ובהתאם גולשים ימשיכו להשתמש בגוגל כמנוע החיפוש שלהם.

ולכן אתרים שעומדים במטרות והערכים של גוגל, תמיד יקבלו עדיפות.


 
3  |  סודות השיווק באינטרנט נחשפים

 
איך עובד גוגל?  |  4